Podniková kultura a její typy
Podniková kultura je jednak souhrnem názorů a pravidel chování pracovníků uvnitř organizace, zároveň však také způsob prezentace vůči externímu okolí. Podniková kultura je vždy důsledkem určitého stylu řízení vlastníkem podniku nebo manažerem.
Lze ji rozdělit –
1) Silná kultura –zdrojem podnikové pohody a stability. Projevuje se tím, že většina zaměstnanců rozumí a věří podnikovým cílům a prioritám. Základní rysy silné podnikové kultury –
· Hlavní principy kultury vycházejí z podnikatelské strategie.
· Uvnitř organizace jsou vytvořeny podmínky pro fungování pracovníků jako týmu.
· Kritika není potlačována, ale je prostředkem pro hledání konstruktivních řešení.
· Pracovníci se identifikují s podnikem, což se projevuje v loajalitě k podniku, ve víře na úspěch podniku.
· Vzájemné vztahy pracovníků uvnitř podniku a způsob komunikace jsou na velmi dobré úrovni.
· Podnikový management přijímá odpovědnost, je iniciativní při řešení problémů a při zavádění inovací.
· Vytváří se prostor pro rozšiřování kompetencí a odpovědnosti.
· Řízení má charakter povzbuzování a podpory prostřednictvím koučování.
2) Slabá kultura –projevuje se nejasností podnikových cílů a hodnot i častými změnami principů rozhodování. Napomáhá vytvářet v podniku konflikty, zmatek a nízkou výnosnost. Předností může být snazší změna.
Dále však můžeme rozlišit několik typů podnikových kultur –
- Kultura frajerů – lidé, kteří se nebojí rizika, ale musí mít rychlé informace o zpětné vazbě, zda došlo k úspěchu či neúspěchu v jejich činnosti. Jedná se o činnosti zejména v médiích, reklamě, poradenství.
- Kultura tvrdé práce – je postavena na minimalizaci rizika a rychlé zpětné vazbě. Úspěch je založen na nerizikových činnostech.
- Kultura postupu – tento typ směřuje k byrokracii, protože pracovníci podniku se nezaměřují na zpětnou vazbu jejich činnosti (uplatňuje se v podnicích typu státní správa, banky, pojišťovnictví…).
- Kultura sázky na budoucnost – výsledky činnosti daného podniku se projeví až za delší období (výzkumné a projektové organizace…).
Tak co, našli jste v některém z těchto typů tu svou podnikovou kulturu? Nebo byste se v některém z těchto typů rádi viděli? Potom je nejvyšší čas pro to něco udělat.